Lesní mateřská škola Včelka, která se nachází v blízkosti Bělského lesa, je jedinou svého druhu v Ostravě a otevřela své brány dětem 1. září 2024. Školka se řídí motty „Les je naším učitelem“ a „Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení“, což odráží její filozofii zaměřenou na učení v přírodním prostředí a důležitost správného vybavení pro venkovní aktivity.
Příběh lesní školky přibližuje její zakladatelka Klára Trepáčová v krátkém rozhovoru. Její mateřská školka se letos také stala vítězem naší facebookové video soutěže „Jdu svou vlastní cestou 2025“ – v krátkém a velmi kreativním videu se dozvíte, jak takový den ve školce vypadá a kolik tváří a profesí musí umět průvodce.
Co Vás inspirovalo k založení lesní mateřské školy Včelka v Ostravě?
Z důvodu častých nemocí a nespokojenosti mého syna ve státní školce jsem hledala vhodnou alternativu vzdělávání. V okolí svého bydliště žádnou lesní školku nemáme. Nakonec jsem objevila lesní komunitní klub v Ostravě – Výškovicích, ale ten bohužel zrovna ukončil svou činnost. Začala jsem se proto více zajímat o dalších možnostech využití zahrádky, kde lesní klub fungoval.
Kdo nebo co Vám nejvíce pomohlo v začátcích při realizaci tohoto projektu?
Ještě, než jsem se rozhodla lesní školku založit, tak jsem se stala členem Asociace lesních mateřských škol. Členové asociace mají přístup k veškerým potřebným dokumentům a informacím, které jsou potřeba pro založení lesní školky. Zázemí jsme díky bývalému lesnímu klubu Zahrada u Lišky Elišky nemuseli budovat úplně od nuly, na zelené louce. Největší pomoc přišla od rodiny. Finančně nás v začátcích podpořil Nadační fond Veolia a jsem velmi ráda, že i průvodci se zapojili do realizace budoucí podoby lesní školky. Samozřejmě nás čekalo spoustu práce a museli jsme tomu věnovat spoustu času a financí na úkor právě našich dětí a rodiny.
Jaké aktivity a programy nabízíte dětem, aby se mohly učit v přírodním prostředí?
Program a aktivity nám určuje samotné prostředí, kde se děti pohybují (les, zahrada) a jeho změny během celého roku (roční období). Průvodci děti provádí těmito přirozenými změnami a nabízejí vhodné aktivity, díky kterým se dítě může dále rozvíjet.
Jak reagují děti a rodiče na koncept lesní mateřské školy?
Rodiče koncept lesních školek velice vítají a podporují. Kdybychom si mohli dovolit školné jako ve státní školce, tak předpokládám, že by se u zápisu stály fronty. Já jsem ale zastáncem kvality, ne kvantity. Proto si chceme zachovat to kouzlo malého kolektivu a individuálního přístupu. To se ale odráží bohužel na ceně a chápu, že pro některé rodiče to může být nereálné, i když by své děti k nám velice rádi dali.
Jaké máte plány do budoucna pro rozvoj školy a jejího programu?
Momentálně jsme rozšířili zahradu a na ní chceme dětem vybudovat další zajímavá místa pro volnou hru a vzdělávání. Až se oteplí, pořídíme dětem králíčka. Zázemí se postupně snažíme zdokonalovat. Plánujeme začít s kroužky pro děti ve venkovním prostředí. V budoucnu bychom chtěli nabízet i osvětu pro rodiče a veřejnost v podobě besed a workshopů. Průvodci navštěvují semináře přizpůsobené lesním školkám a zde čerpají inspiraci, díky které se naše školka může neustále vyvíjet.
Lesní mateřská školka byla Nadačním fondem Veolia podpořena v rámci programu STARTér, Věř si a podnikej. STARTér již více než čtvrtstoletí podporuje začínající podnikatele a nově vznikající pracovní místa. Za dobu své existence pomohl vytvořit 2794 pracovních míst v Moravskoslezském, Olomouckém a Středočeském kraji.