
Kdo léčí zvony na Olomoucku?
S Petrem Bartoněm jsme si povídali o tom, jak se dostal k servisování zvonů i o podpoře, kterou získal v rámci programu STARTér, Věř si a podnikej!
Dobroty z hor s.r.o. je rodinná firma z Jesenických hor se sídlem v Šumperku, městečku v podhůří Jeseníků s výhledem na majestátný Praděd. Firma se zaměřuje na výrobu delikates z pečlivě vybraných lokálních surovin. V letošním roce získali podporu nadačního programu STARTér, Věř si a podnikej.
V jejich nabídce najdete omáčky, chutney, speciální džemy i nakládané speciality, které si získaly uznání nejen u zákazníků, ale i odborné veřejnosti – například ocenění Great Taste Awards, Regionální potravina nebo Klasa. Firma si zakládá na tom, že více než 90 % ingrediencí pochází z nejbližšího okolí, což se odráží v autentické chuti jejich produktů.
V rozhovoru s majitelem firmy panem Vašíčkem jsme se zaměřili na jeho podnikatelské začátky, každodenní radosti i výzvy, které s sebou vedení firmy přináší, a také na plány do budoucna.
Jak vznikl nápad založit firmu Dobroty z hor a co vás k tomu inspirovalo?
V prvopočátcích jsme nad založením firmy vůbec nepřemýšleli. Rodiče přítelkyně mají zahrádku, a tak nás víceméně celoročně zásobovali ovocem a zeleninou. Následně jsme si s přítelkyní pořídili vlastní zahrádku, na které jsme pěstovali bylinky, jsou tam jabloně, maliny atd. Z přebytků jsme pak zavařili první džem, usušili bylinky na čaje a, jak to bývá, skleničky se kupily a kupily. Člověk něco sní, něco rozdá. I tak toho zůstávalo mnoho. Asi si už nevzpomenu, jak nás to napadlo, ale Vánoce se blížily, ve spíži bylo hodně dobrot, a tak jsme z nich poskládali pár balíčků. Nabídli jsme je kamarádům a během pár chvil byly balíčky pryč. Dárky měly úspěch, a tak jsme si řekli, že na příští rok uděláme balíčků více a vylepšíme je. Přidali jsme visačku, děkovnou kartičku, nařezali jsme si prkýnka a vše zabalili do celofánu. O dalších Vánocích byl zájem o balíčky zase větší. Pak se nám začalo stávat, že se nám sem tam někdo ozval i během roku. Těch lidí bylo víc a víc, už to nebylo jen o kamarádech, a někdy třetí nebo čtvrté Vánoce, kdy se zájem zvyšoval, jsme si řekli, že bychom si mohli založit firmu. Trvalo další dva roky, než jsme vše zařídili. No a dnes už to jsou tři roky, co jsem dal výpověď v práci a vrhl se jen do vaření našich dobrot.
S jakými největšími výzvami jste se při rozjezdu podnikání setkal a jak jste je překonal?
Dobrá otázka. Myslím si, že když se podívám na naše začátky a na to, kde jsme teď, těch výzev byla a stále je spousta. Pořád se něco učíme, zkoušíme nové věci a postupy. Na téma výzev bych mohl mluvit opravdu dlouho, a vlastně jsem za to rád. Nebaví mě stát na místě, chci to, co děláme, posouvat dál a výzvy k tomu patří. Pro mě osobně byla jednou z největších výzev předstoupit před zákazníky na farmářských trzích a mluvit o tom, co děláme a jak to děláme. Další, vlastně ještě větší výzvou, bylo natáčení pořadu Kluci v akci, kam jsme dostali pozvánku díky vítězství v soutěži Regionální potravina se Svatojánskými ořechy. Pro mě jako introverta je každé takové veřejné vystoupení obrovský výstup z komfortní zóny a velká výzva. Za ty tři roky jsem se mimo svou komfortní zónu dostal tolikrát, a i tak mě pokaždé svírá nervozita. Vím, že to vše jde ruku v ruce s tím, že získáváme ocenění jak na tuzemských, tak světových soutěžích. Pro nás je zájem ze strany médií, ale i ta ocenění, taková zpětná vazba, že jdeme správnou cestou.
Jaký produkt z vašeho sortimentu je vám osobně nejbližší a proč?
Vybrat jen jednu z našich dobrot asi úplně nejde. Mezi mé favority ale patří například kapary z poupat medvědího česneku, které vyrábíme jako jediní oficiálně v Česku. Z džemů bych vyzdvihl ten z červeného angreštu s rozmarýnem, kardamomem a ginem z Garage 22, dále zmíněné Svatojánské ořechy nebo naši novinku – škvarkovou pomazánku s grilovanou karamelizovanou cibulí, několika druhy hořčic, kampotským pepřem a solí. Pro nás je důležitá lokálnost a vzájemná podpora. Máme zde spoustu úžasných výrobců a pěstitelů. Co si sami nevyrobíme nebo nevypěstujeme, kupujeme od nich, a to dává našim dobrotám jejich jedinečnost.
Jaké jsou vaše plány do budoucna a kam byste chtěl firmu posunout v následujících letech?
Nerad bych říkal, že nemáme plány do budoucna. Je ale těžké něco přesně plánovat a mít vše nalajnované, protože každým rokem skokově rosteme, zájem se zvyšuje a vlastně každý rok jsme se stěhovali do větších prostor a zvyšovali kapacity výroby. Hlavní plán však zůstává stejný – zachovat si kvalitu, využívat lokální zdroje a podporovat vzájemnou spolupráci. Zatím jsme nenarazili na ten pomyslný strop toho, co zvládneme, i když si každý rok po Vánocích s přítelkyní říkáme, že už toho víc během roku zvládnout nemůžeme. A pak je toho další rok zpravidla dvakrát tolik. Vše je to o lidech – když najdeme k sobě podobně smýšlející kolegy, věřím, že nás čekají ještě velké věci.
Nadační fond Veolia v letošním roce podpořil společnost Dobroty z hor v období jejího rozšiřování. Poskytnutý nadační příspěvek bude využit na pořízení vybavení do výrobny potravinářských dobrot. Díky rozšíření provozu a podpoře nadačního fondu mohla společnost vytvořit dvě nová pracovní místa.
S Petrem Bartoněm jsme si povídali o tom, jak se dostal k servisování zvonů i o podpoře, kterou získal v rámci programu STARTér, Věř si a podnikej!
Dalších osmnáct odvážných podnikatelů z Moravskoslezského, Olomouckého a Středočeského kraje může díky programu STARTér rozjet své vysněné projekty. Nadační fond Veolia mezi ně rozdělil 1,3 milionu korun, což přinese regionům 25 nových pracovních míst. Program STARTér už více než čtvrt století pomáhá měnit podnikatelské sny v realitu a podporuje odvážné lidi v regionech na jejich cestě k samostatnosti.
Cukrářské řemeslo je plné kreativity, trpělivosti a radosti z tvoření. Mladá cukrářka paní Justýna Pyszková, která se kromě pečení stará také o dvě malé děti, teprve nedávno vstoupila do světa dortů, zákusků a pečení.