Dobroty z hor s.r.o. je rodinná firma z Jesenických hor se sídlem v Šumperku, městečku v podhůří Jeseníků s výhledem na majestátný Praděd. Firma se zaměřuje na výrobu delikates z pečlivě vybraných lokálních surovin. V letošním roce získali podporu nadačního programu STARTér, Věř si a podnikej.
V jejich nabídce najdete omáčky, chutney, speciální džemy i nakládané speciality, které si získaly uznání nejen u zákazníků, ale i odborné veřejnosti – například ocenění Great Taste Awards, Regionální potravina nebo Klasa. Firma si zakládá na tom, že více než 90 % ingrediencí pochází z nejbližšího okolí, což se odráží v autentické chuti jejich produktů.
V rozhovoru s majitelem firmy panem Vašíčkem jsme se zaměřili na jeho podnikatelské začátky, každodenní radosti i výzvy, které s sebou vedení firmy přináší, a také na plány do budoucna.
Jak vznikl nápad založit firmu Dobroty z hor a co vás k tomu inspirovalo?
V prvopočátcích jsme nad založením firmy vůbec nepřemýšleli. Rodiče přítelkyně mají zahrádku, a tak nás víceméně celoročně zásobovali ovocem a zeleninou. Následně jsme si s přítelkyní pořídili vlastní zahrádku, na které jsme pěstovali bylinky, jsou tam jabloně, maliny atd. Z přebytků jsme pak zavařili první džem, usušili bylinky na čaje a, jak to bývá, skleničky se kupily a kupily. Člověk něco sní, něco rozdá. I tak toho zůstávalo mnoho. Asi si už nevzpomenu, jak nás to napadlo, ale Vánoce se blížily, ve spíži bylo hodně dobrot, a tak jsme z nich poskládali pár balíčků. Nabídli jsme je kamarádům a během pár chvil byly balíčky pryč. Dárky měly úspěch, a tak jsme si řekli, že na příští rok uděláme balíčků více a vylepšíme je. Přidali jsme visačku, děkovnou kartičku, nařezali jsme si prkýnka a vše zabalili do celofánu. O dalších Vánocích byl zájem o balíčky zase větší. Pak se nám začalo stávat, že se nám sem tam někdo ozval i během roku. Těch lidí bylo víc a víc, už to nebylo jen o kamarádech, a někdy třetí nebo čtvrté Vánoce, kdy se zájem zvyšoval, jsme si řekli, že bychom si mohli založit firmu. Trvalo další dva roky, než jsme vše zařídili. No a dnes už to jsou tři roky, co jsem dal výpověď v práci a vrhl se jen do vaření našich dobrot.
S jakými největšími výzvami jste se při rozjezdu podnikání setkal a jak jste je překonal?
Dobrá otázka. Myslím si, že když se podívám na naše začátky a na to, kde jsme teď, těch výzev byla a stále je spousta. Pořád se něco učíme, zkoušíme nové věci a postupy. Na téma výzev bych mohl mluvit opravdu dlouho, a vlastně jsem za to rád. Nebaví mě stát na místě, chci to, co děláme, posouvat dál a výzvy k tomu patří. Pro mě osobně byla jednou z největších výzev předstoupit před zákazníky na farmářských trzích a mluvit o tom, co děláme a jak to děláme. Další, vlastně ještě větší výzvou, bylo natáčení pořadu Kluci v akci, kam jsme dostali pozvánku díky vítězství v soutěži Regionální potravina se Svatojánskými ořechy. Pro mě jako introverta je každé takové veřejné vystoupení obrovský výstup z komfortní zóny a velká výzva. Za ty tři roky jsem se mimo svou komfortní zónu dostal tolikrát, a i tak mě pokaždé svírá nervozita. Vím, že to vše jde ruku v ruce s tím, že získáváme ocenění jak na tuzemských, tak světových soutěžích. Pro nás je zájem ze strany médií, ale i ta ocenění, taková zpětná vazba, že jdeme správnou cestou.
Jaký produkt z vašeho sortimentu je vám osobně nejbližší a proč?
Vybrat jen jednu z našich dobrot asi úplně nejde. Mezi mé favority ale patří například kapary z poupat medvědího česneku, které vyrábíme jako jediní oficiálně v Česku. Z džemů bych vyzdvihl ten z červeného angreštu s rozmarýnem, kardamomem a ginem z Garage 22, dále zmíněné Svatojánské ořechy nebo naši novinku – škvarkovou pomazánku s grilovanou karamelizovanou cibulí, několika druhy hořčic, kampotským pepřem a solí. Pro nás je důležitá lokálnost a vzájemná podpora. Máme zde spoustu úžasných výrobců a pěstitelů. Co si sami nevyrobíme nebo nevypěstujeme, kupujeme od nich, a to dává našim dobrotám jejich jedinečnost.
Jaké jsou vaše plány do budoucna a kam byste chtěl firmu posunout v následujících letech?
Nerad bych říkal, že nemáme plány do budoucna. Je ale těžké něco přesně plánovat a mít vše nalajnované, protože každým rokem skokově rosteme, zájem se zvyšuje a vlastně každý rok jsme se stěhovali do větších prostor a zvyšovali kapacity výroby. Hlavní plán však zůstává stejný – zachovat si kvalitu, využívat lokální zdroje a podporovat vzájemnou spolupráci. Zatím jsme nenarazili na ten pomyslný strop toho, co zvládneme, i když si každý rok po Vánocích s přítelkyní říkáme, že už toho víc během roku zvládnout nemůžeme. A pak je toho další rok zpravidla dvakrát tolik. Vše je to o lidech – když najdeme k sobě podobně smýšlející kolegy, věřím, že nás čekají ještě velké věci.
Nadační fond Veolia v letošním roce podpořil společnost Dobroty z hor v období jejího rozšiřování. Poskytnutý nadační příspěvek bude využit na pořízení vybavení do výrobny potravinářských dobrot. Díky rozšíření provozu a podpoře nadačního fondu mohla společnost vytvořit dvě nová pracovní místa.