
Elpida mění pohled na stáří
Více než 20 % české populace tvoří senioři. V našem nadačním programu Stále s úsměvem se snažíme podporovat jejich aktivní život.
Smysluplnou náplň dne a přispění k dobré věci nabízí klientům neziskové organizace POHODA spolupráce s Nadačním fondem Veolia. Lidé s mentálním postižením se podílí na expedici balíčků z e-shopu NF Veolia. Každoročně zabalí v rámci denního stacionáře kolem tisícovky zásilek.
Nadační fond Veolia se partnerstvím s neziskovou organizací POHODA může pyšnit už třináctým rokem. “Jedná se pro nás o naprosto výjimečnou spolupráci. Jednak svým mnohaletým trváním a také partnerským přístupem,” hodnotí ředitelka POHODY Lucie Mervardová. Oceňuje také, že velká organizace jakou je Veolia, věnuje své komunikační kanály tématům jako je zapojení lidí s mentálním postižením do společnosti.
Pražská nezisková organizace POHODA poskytuje služby dospělým lidem s mentálním postižením přes 25 let. Nabízí chráněné bydlení s podporou asistentů, denní stacionář a terénní asistenci v domácím prostředí. Vzdělává studenty sociálních škol i pracovníky sociálních služeb obdobných organizací. V centru Prahy provozuje také kavárnu Bílá vrána, která aktuálně hledá nové prostory .
Klienty smysluplná práce motivuje a baví
Balení předmětů odesílaných z e-shopu nadačního fondu Veolia je náplní jednoho z asi 20 kurzů, který si mohou klienti denního stacionáře každé 3 měsíce vybrat. Kurz je u klientů oblíbený. “Tím, že vědí, že se podílí na dobré věci, na něčem smysluplném, jsou dobře motivovaní. Práce je baví. Svědčí o tom fakt, že si aktivitu volí svobodně a opakovaně,” potvrzuje Lucie Mervardová. Podle ředitelky práce rozvíjí motorické schopnosti klientů, podporuje v nich pocit odpovědnosti a učí je pečlivosti.
Spolupráce obou společností trvá od roku 2011 a klienti stacionáře každoročně zabalí přes 1000 produktů. Nadační fond Veolia jako poděkování za odvedenou práci poskytuje organizaci pravidelný finanční dar. “Za všechny roky spolupráce se dar vyšplhal k celkové částce 695 tisíc korun,” vypočítala ředitelka nadačního fondu Veolia Vendula Valentová. Finanční příspěvky organizace využívá na vzdělávání personálu, vylepšení prostor a další potřebné věci.
Sehnat odborný a citlivý personál je výzva
Právě zajištění personálu je pro ředitelku Lucii Mervardovou největší výzvou. “V POHODĚ na různých pozicích pracuje 50 zaměstnanců. Asi největší výzvou je pro nás vybrat na proměnlivém trhu práce dostatečně motivované pracovníky, kteří budou podporovat naše klienty spolehlivě, odborně, ale i citlivě,” říká Mervardová.
Práce je pro ředitelku ale stále především zdrojem radosti a pocitu smysluplnosti. Nejvíce ji těší, když se daří zajistit podporu klientů tak, aby mohli setrvat ve svém přirozeném bydlení se svými blízkými. A také když dokážou s kolegy stárnoucí klienty doprovodit důstojně až do jejich konce. “Ale to se neobejde bez potřebných prostředků. Jsem tedy spokojená, když se nemusíme obávat o existenci POHODY, jejich služeb a počítat doslova každou korunu. Když máme vedle sebe partnery a jednotlivce, kteří v nás mají důvěru a podporují nás,” uzavírá ředitelka.
Více než 20 % české populace tvoří senioři. V našem nadačním programu Stále s úsměvem se snažíme podporovat jejich aktivní život.
V našem programu Stále s úsměvem – Aktivně po celý život podporujeme přístup pozitivního aktivního stárnutí a mezigeneračního soužití v komunitě. Od roku 2015 spolupracujeme se spolkem Moudrá sovička a v posledních letech i s projektem Moudrá síť. Moudrá sovička i s naším finančním přispěním proškolila nespočet seniorů na téma „jak správně a bezpečně ovládat nové technologie a služby“.
„Pokud se naučíme vnímat vlastní tělo a pečovat o něj, tak pak můžeme velmi snadno a efektivně předcházet většině komplikací, nejen pohybového aparátu," říká v rozhovoru pro magazín i60 Mgr. Kateřina Macháčová, Ph.D.